Del refugi Joan Ventosa i Calvell al pic de Montardo

Muntanya de relativament fàcil accés i d'imatge molt popular, especialment des de la vall de Valarties, a la Val d'Aran

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Del refugi Joan Ventosa i Calvell al pic de Montardo.

Muntanya de relativament fàcil accés i d'imatge molt popular, especialment des de la vall de Valarties, a la Val d'Aran. El camí que hi porta des del refugi Joan Ventosa i Calvell segueix un rosari d'estanys de gran bellesa i de totes dimensions. Cal estar a l'aguait perquè es poden veure marmotes i isards. Com que hi ha dues opcions, es proposa pujar per la ruta situada més a l'oest i baixar per la de l'est, coincidint aquesta darrera amb la part baixa de la ruta cap al port de Caldes i el refugi de Colomèrs.

Ruta senyalitzada parcialment.

La Vall de Boí. El pic de Montardo i la seva cresta des de l'estany de les Mangades

Per arribar a l'aparcament situat sota la presa de Cavallers, inici de l'excursió, cal sortir del Pont de Suert per la carretera N-230 en direcció a Vielha i, poc després, girar a la dreta per la L-500 de la Vall de Boí al balneari de Caldes de Boí. Aquí s'ha de seguir una estreta pista asfaltada que porta a l'esmentat aparcament, ja dins del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, des d'on per un itinerari senyalitzat s'arriba al refugi en 2 h (cal veure la ruta De la presa de Cavallers al refugi Joan Ventosa i Calvell).

• 0,00 km (2.220 m). Refugi Joan Ventosa i Calvell. S'ha d'agafar el camí que puja al nord davant l'entrada del refugi (a la dreta sortint del refugi).
  • 0,20 km (2.232 m), 0 h 5 min. Estany de Baix o Petit de Travessani. Es passa per la riba oriental d'aquest petit estany (que queda a l'esquerra) i se segueix pujant.
  • 0,47 km (2.247 m), 0 h 10 min. Estany de Travessani Gran o de Dalt. Bifurcació: arribant a l'estany, cap a l'esquerra, es creua el riu que en surt per vorejar-lo per la banda oest (direcció N), deixant a mà dreta l'aigua i el trencall que puja al port de Caldes, per on després es tornarà. Quan falta poc per arribar a l'extrem nord de l'estany, després d'un collet, cal guanyar força alçada cap al nord superant successives graonades de roca.
  • 1,92 km (2.421 m), 0 h 45 min. Estany de les Monges. S'ha de deixar aquest gran estany a la dreta vorejant-lo pel seu marge occidental (tendència NO/N) guanyant progressivament alçada fins a la cota 2.505 m (km 2,79), des d'on s'arriba en una curta baixada al coll d'Oelhacrestada, pas obligat per anar a l'estany i al refugi de la Restanca cap al nord-oest pel GR 11.18.
  • 2,99 km (2.476 m), 1 h 10 min. Coll d'Oelhacrestada. Se segueix el GR 11.18 baixant en direcció est 200 m fins a situar-se en una petita coma i evitar la carena que puja al Montardo. En aquest punt, es deixa el GR 11.18 girant a la dreta (N) remuntant al màxim, apropant-se a la carena i passant per sobre de les tarteres.
  • 3,93 km (2.720 m), 1 h 50 min. Coll del Montardo. Es deixa a la dreta el trencall per on després es baixarà. Cal seguir 200 m gairebé plans en direcció nord-oest flanquejant l'obac del Montardo petit (2.781 m) fins a un altre collet que baixa bruscament a la Restanca i on es pot veure un impressionant roc. Cal seguir les fites i el camí fressat, potser travessant una llenca de neu, per fer el cim.
  • 4,42 km (2.833 m), 2 h 10 min. Pic del Montardo. El cim, estratègicament situat, és un gran mirador pirinenc. Al nord domina la Val d'Aran amb les regions lacustres de Mar i de Rius, Montcasaus i Colomèrs; els massissos de Mauberme, Colomèrs, Saborèdo i la vall de Valarties, amb el poble d'Arties pràcticament sota el cim. A l'oest, darrere de la llarga vall de Rius, sobresurt el pic de Molières, pràcticament imperceptible sota les geleres del massís de la Maladeta. Cap al sud s'estén la capçalera lacustre de la Noguera de Tort i la ribera de Caldes amb els cims de la serra de Tumeneia, Besiberri, Travessani i Comalesbienes al fons. Cal esmentar que l'estany de les Monges i el de les Mangades no es veuen gaire des del cim del Montardo, però són ben visibles des de la punta sud del mateix massís. Es baixa fins al coll del Montardo desfent el camí.
  • 4,92 km (2.720 m), 2 h 25 min. Coll del Montardo. Per baixar al GR 11.18, cal agafar el camí situat més a l'est, a l'esquerra, allunyant-se del de la pujada. Es retroba el GR 11.18 uns 300 m més a l'est d'on s'ha deixat per pujar. Es travessa i es baixa directe cap a l'estany dels Monges, que ara es voreja per l'est (queda a la dreta). A mig camí d'aquesta riba est, l'itinerari s'allunya de l'estany i gira a l'esquerra, cap a llevant. Es passa un collet i es baixa pel costat d'un estanyol que queda a l'est. De seguida s'arriba a l'estany de les Mangades.
  • 7,02 km (2.380 m), 3 h 05 min. Estany dels Mangades. Es travessa el riu que surt d'aquest estany i més avall també es va deixant, a l'est, dos estanyols i l'estany Clot. Aquí ja es veu a sota l'estany Gran de Travessani, però en lloc de baixar-hi directament, s'ha de remuntar uns 20 m de desnivell per salvar una roca del seu marge est. Des d'aquí cal anar baixant fins a la sortida d'aquest gran estany, on es retroba el camí de pujada (km 8,55, 2.249 m, 3 h 30 min), poc abans de l'estany Baix de Travessani i del refugi Joan Ventosa i Calvell.
  • 9,01 km (2.220 m), 3 h 40 min. Refugi Joan Ventosa i Calvell. Fi del recorregut.