Del Papiol a l'ermita de la Salut

Excursió en bicicleta pel Parc Natural de la Serra de Collserola

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Del Papiol a l'ermita de la Salut.

Excursió pels voltants del Papiol, dintre dels límits meridionals del Parc Natural de la Serra de Collserola, que permet visitar els frondosos boscos que envolten l'ermita de la Salut, antigament coneguda com a Santa Eulàlia de Madrona, una interessant església amb elements preromànics. Un altre aspecte a destacar és el curiós fenomen geològic de les Escletxes. Itinerari recomanat i senyalitzat pel Patronat del Parc.

Ermita de la Salut. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Cal anar al Papiol amb tren (RENFE Rodalies) o per la carretera C-1413a que va de Molins de Rei a Rubí (a Molins de Rei, s'accedeix des de Sant Feliu de Llobregat per la B-24 en direcció N). També s'hi pot fer cap prenent l'autovia A-2 o l'autopista AP-2. Per trobar l'inici de la ruta, cal dirigir-se al barri de les Cases del Puig, al NE del Papiol, i, deixant el cementiri a l'esquerra, passar pel pla de les Escletxes, una bòbila i, després d'una desviació que per l'esquerra puja a la Salut, situar-se davant de la font de les Escletxes.

• 0,00 km (146 m). Font de les Escletxes. Se surt cap al SE (mirant la font, cap a la dreta). Al km 0,13 (140 m), hi ha una bifurcació: es trenca a l'esquerra (NE) en direcció a ca n'Amigonet seguint sempre per la pista principal.
  • 1,56 km (164 m). Davant l'accés a aquesta finca, hi ha una altra bifurcació: cal girar pel camí de l'esquerra (NE) i pujar amb força (indicador de Vallpineda i Colònia Montserrat). A dalt, hi ha una bonica vista a llevant de la vall de la Rierada. Més endavant, es comença a baixar, sempre per la pista principal.
  • 3,26 km (139 m). Després d'una cadena, s'és en una cruïlla sota una línia d'alta tensió. Cal tombar i ascendir bruscament a l'esquerra (N/NE).
  • 4,31 km (213 m). S'arriba al collet de Batllivell, on hi ha una cruïlla de camins. S'ha de girar a l'esquerra (SO), franquejar una cadena i començar una altra forta pujada seguint per la pista ampla en direcció a la Salut.
  • 4,96 km (249 m). Es deixa un desviament a mà dreta (N), que duu a Valldoreix, i, quan s'acaba la pujada, s'accedeix a un nou encreuament (km 5,32, 264 m): cal seguir pel camí ample de la dreta (NO) i entrar en un alzinar.
  • 6,08 km (224 m). Cruïlla al coll d'en Faura: es torna a seguir per la dreta (NO). De seguida es troba un altre encreuament (km 6,41, 235 m) i es continua momentàniament remuntant a la dreta (NO) fins a la Salut, que queda a l'esquerra de la pista.
  • 6,64 km (256 m). La Salut. Es visita l'església romànica i es desfà el camí baixant fins a la cruïlla anterior. Ara es continua pel camí de la dreta (SO), que davalla fent forts revolts. Se segueix per la pista principal deixant dues desviacions a la dreta, es passa pel costat de la font de Ca n'Esteve i s'arriba a una pista asfaltada.
  • 8,46 km (99 m). Pista asfaltada. Cal agafar-la girant a l'esquerra (SO). Sense deixar-la, s'ascendeix a migdia, s'entra al Papiol i es tomba a l'esquerra (SE; km 9,02, 122 m) passant pel costat del cementiri fins a tornar al punt d'inici de l'itinerari.
  • 9,85 km (146 m). Font de les Escletxes. Fi del recorregut.

Ara es poden visitar les curioses formacions rocoses de les Escletxes i, en acabat, el bonic nucli antic i el castell medieval del Papiol, ben conservat i restaurat, que presideix la població.

Castell del Papiol. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.