De Núria a la collada de Fontalba

Ruta de senderisme que discorre entre extensos prats i boscos de pi negre

El Palau Robert recomana aquesta ruta: De Núria a la collada de Fontalba.

Recorregut pel vell viarany ramader de Núria a la collada de Fontalba que discorre entre extensos prats i boscos de pi negre travessant comes i rierols. Durant el trajecte, es gaudeix d'espectaculars vistes sobre les gorges de Núria i es troben singulars indrets de gran atractiu natural com la coma de Gombrèn i la Dou de Fontalba.

Queralbs. L'alberg del Pic de l'Àliga i el Torreneules des del camí de Fontalba. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Per arribar a Núria, cal prendre el cremallera a la mateixa estació de tren de Ribes de Freser (on s'arriba per la línia de la RENFE Barcelona-Puigcerdà). Si es ve amb cotxe des de la carretera N-152 de Ripoll a Puigcerdà, es pot agafar el cremallera tant a Ribes de Freser com a Queralbs.

• 0,00 km (1.968 m). Santuari de Núria. Des de davant de l'església, se surt cap a l'oest, es creua el riu de Finestrelles per un pont amb baranes de fusta i es tomba a l'esquerra cap a la riba occidental de l'estany seguint les marques blanques i vermelles del GR 11 (sender de gran recorregut). Es passa per davant de l'ermita de Sant Gil, del segle XVII. Després de la font del Doctor Bassols, es troba una bifurcació: es pren el camí de la dreta que puja suaument deixant sota mateix, a l'esquerra, l'altra font, així com l'estany, l'embarcador i la presa. Tot seguit, s'ajunta el camí que puja de l'embarcador i la presa de l'estany, que va a parar al mateix lloc.
  • Cal no perdre detall del seu acurat entorn, mostra que es poden harmonitzar els equipaments turístics amb la natura.
  • 0,65 km (1.985 m), 0 h 10 min. Creu d'en Riba. Collet amb una creu de ferro al costat d'un pedró on s'ha instal·lat un mirador que tanca el pla de Núria pel sud. Ens hi desplacem pujant per les escales que hi porten per admirar de nou els voltants del santuari, amb la presa i l'estany davant. Al collet de la Creu d'en Riba, es troba una altra bifurcació. Es puja pel camí de la dreta (S) indicat amb un rètol cap a Fontalba. Es deixa definitivament a l'esquerra el camí vell de Queralbs, senyalitzat com a GR 11, que davalla a migdia pel fons de les gorges de Núria. Cal anar guanyant alçada fent un seguit de llaçades per sortir de Núria per sobre de les seves gorges.
  • 1,29 km (2.072 m), 0 h 25 min. Bifurcació de camins. Es deixa a la dreta el camí que gira en rodó cap a les coves de Sant Gil i de l'Amadeu i es continua pel de l'esquerra (S) cap a Fontalba. Es remunta entre boscos de pi negre i es contorneja la petita coma de les Perdius. A mà esquerra (E), presidint tota la ruta, hi ha el pic de Torreneules (2.711 m), i avall, l'alberg del Pic de l'Aliga.
  • 1,75 km (2.124 m), 0 h 55 min. S'entra a la coma de Gombrèn, que duu cap al Puigmal (cal veure la ruta De Núria al Puigmal d'aquest fons). Es tenen bones vistes de les gorges de Núria i de la mateixa coma. Se segueix per un petit tram de baixada i es veu la barraca de la Coma de Gombrèn, una mica enlairada i separada del camí. Sota mateix del camí, en travessar el barranc de la Coma de Gombrèn, s'arriba a la font homònima (km 1,94, 2.105 m), des d'on puja a migdia fins a un bosc de pi negre. Es voreja una altra coma gairebé imperceptible i es travessa un altre bosc.
  • 2,80 km (2.156 m), 0 h 58 min. Roc de la Fita. S'és al pas d'un serrat on antigament hi havia una barraca i un pedró amb una creu. Aquí es perd la visió de l'alberg, que es recupera en assolir el destí de la ruta, a la collada de Fontalba. Es creua un bosc i, passat un altre serrat poc marcat, en la cota 2.080 m, s'entra a la coma de Fontalba, que es ressegueix cap a ponent. En arribar a la cota 2.096 m, el bosc desapareix i es veu la part baixa de la coma de Fontalba entremig del cim de la Dou de Fontalba (2.471 m), a l'esquerra, i els vessants que baixen del pic de l'Ortigar i del Puigmal, a la dreta. Es davalla suaument cap al torrent.
    Queralbs. L'alberg del Pic de l'Àliga amb els pics d'Eina i de Noufonts al fons des del camí de Fontalba. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• 4,19 km (2.059 m), 1 h 20 min. Es travessa el torrent del Puigmal o de la Cometa. Seguint-lo a l'esquerra cap a l'oest, recte amunt i recorrent tota l'allargada coma, s'arribaria al cim del Puigmal. Cal continuar pel camí que flanqueja a l'esquerra (S) a l'altra banda del barranc i pujar suaument fins a la Dou de Fontalba, on emergeix tota l'aigua de la coma de Fontalba que s'ha filtrat més amunt.
  • 4,54 km (2.071 m), 1 h 25 min. Dou de Fontalba. Es tracta d'una font de gran cabal que surt entre les pedres d'una tartera. El sender remunta suaument cap al SE i contorneja després el vessant cap a llevant per uns prats.
  • 5,45 km (2.071 m), 1 h 45 min. Collada de Fontalba. És un coll molt ample cobert de prats situat a la carena que tanca la coma de Fontalba pel sud. Des d'aquí, es gaudeix d'una ampla panoràmica que comprèn el cim de la Coma del Clot, el Torreneules, el puig de Balandrau, el puig Cerverís, la serra Cavallera, la coma de Fontalba i el Puigmal.
  • A la collada de Fontalba, acaba la pista que puja de Queralbs. Si sorprèn la seva amplada, cal saber que a finals dels anys 70 es va començar un accés a Núria per carretera que havia de prosseguir per la ruta que s'acaba de fer. També es volia tancar el cremallera, ja que no era rendible econòmicament. Sortosament, va prosperar el projecte de modernitzar el cremallera i Núria, aturar la carretera a Fontalba i introduir, entre altres novetats, la neu artificial per a l'esquí.
  • La tornada es fa pel mateix camí, si bé hi ha d'altres opcions. La primera, ja esmentada, seria combinar aquesta ruta amb la del Puigmal a través de tota l'allargada coma de Fontalba (unes 6 h 20 min en total). Una altra alternativa és descendir des de la collada de Fontalba a Queralbs per aquesta panoràmica pista (11 km, 2 h; 4 h en total). I una darrera possibilitat, és pujar des de Queralbs a Núria per les gorges del Freser, al revés de la ruta Del santuari de Núria a Queralbs (3 h en aquesta direcció de pujada), i, un cop a Núria (o a l'alberg), on es pot fer un descans o pernoctar, tornar per aquest recorregut descrit i per la pista que baixa a Queralbs (en total, serien menys de 7 h, 7 h i mitja fins a l'alberg).
  • 10,91 km (1.968 m), 3 h 15 min. Santuari de Núria. Fi de l'itinerari.

Queralbs. Santuari de Núria. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.