Montmany-Bertí-Sant Miquel del Fai

Prepara la bicicleta, i gaudeix de la natura

L’espai natural dels Cingles de Bertí, comprès entre les valls del Congost, al Vallès, i l'altiplà del Moianès, forma part de la serralada Prelitoral catalana. Les característiques de l’erosió sobre les capes geològiques tabulars del terreny confereix a aquesta regió una forta identitat paisatgística. Aquesta singularitat es concreta en el conjunt de cingleres i profundes valls entre les quals destaca l'espectacular indret de Sant Miquel del Fai, l’atractiu turístic més conegut de la zona. L’itinerari en bicicleta que aquí es proposa té la virtut de poder-se fer, si cal, utilitzant la línia de tren Barcelona-Puigcerdà a l’estació de Figaró. Endinsant-se pels flancs de Montmany -els “Sots feréstecs”, esplèndidament dibuixats en la novel·la modernista de Raimon Caselles-, el recorregut puja al santuari de Puiggraciós, flanqueja la cinglera pel grau Mercader i baixa a Sant Miquel del Fai seguint un camí estret amb magnífiques vistes sobre el Vallès i havent passat, abans, per Sant Pere de Bertí, l’antic nucli parroquial ubicat al centre de la regió. La volta es completa amb la visita al sector nord de Bertí, ja en el terme de Sant Martí de Centelles (Osona), on destaca Sant Miquel Sesperxes.

Tot i la senzillesa de recorregut, l’itinerari requereix una experiència mínima en la pràctica de bicicleta tot terreny, pel llarg tram de corriol existent entre Sant Pere de Bertí i Sant Miquel del Fai i per la inflexió en el perfil altitudinal que significa la baixada a aquest darrer indret.

Ruta senyalitzada parcialment.

Sant Martí de Centelles. Sant Miquel Sesperxes
Sant Martí de Centelles. Sant Miquel Sesperxes | Cedida

El punt inicial de la ruta s’ha fixat a la masia de l’Ullar, a l’indret de Montmany. S’hi accedeix per una carretereta asfaltada de 4 km que té el seu origen al costat de l’estació de FFCC de Figaró-Montmany. Si s’hi va en automòbil -utilitzant l’autovia C-17 fins a Figaró- cal aparcar el vehicle en els espais situats al costat de la carretera, abans de la masia, on acaba l’asfalt.

0,00 km (527 m). Final de la carretera de Montmany. Es pren la pista que hi ha a continuació. Es voreja la masia de l’Ullar, que es deixa a mà dreta. En la bifurcació que hi ha a continuació es pren el trencall de l’esquerra (SE), deixant, a mà dreta, l’accés a l’ermita de Sant Pau de Montmany, molt deteriorada. Es puja amb força i descrivint ziga-zagues pel camí a Puiggraciós, deixant trencalls secundaris a banda i banda, un accés a l’esquerra al mas Miquel (1,52 km, 642 m) i la confluència, per la dreta, amb el camí provinent de Sant Pau (2,05 km, 657 m).

2,30 km (690 m). Santuari de Puiggraciós, emplaçat en un lloc estratègic, on es conflueix amb el sender de petit recorregut PR C-33 (senyals blancs i grocs). Es gira en rodó, cap al N, deixant els edificis a l’esquerra i la torre del Telègraf al darrere. Es passa pel costat d’una font situada al mur nord oriental del casal que allotja una comunitat benedictina, es travessa un espès alzinar i es gira a ponent tot deixant un trencall a la dreta.

3,05 km (698 m). Collet de la Tripeta. Es gira al nord, a la dreta; enfront, els cingles de Montmany i el cim del Puiggiró. La pista s’aboca a la cinglera, gira a ponent deixant a mà dreta (N) un camí que es dirigeix al grau de Montmany. Se supera els contraforts del relleu pel grau Mercader (trams cimentats). Més enllà es torna a girar al N i es deixa a l’esquerra (O) la masia de Cal Mestret (4,15 km, 758 m). Se segueix la pista principal descrivint esses i en suau pujada. Al punt 6,05 km (813 m) es deixa a l’esquerra l’accés al mas abandonat del Clascar, la torre medieval del qual -fantasiosament refeta- treu el cap per entre l’alzinar. Es continua endavant.

6,25 km (834 m). Bifurcació. Confluència amb els senyals del GR 5, blancs i vermells, que se seguiran fins a Sant Miquel del Fai. Cal girar a l’esquerra (O); a la tornada, havent fet la volta, es vindrà a aquest punt. El camí gira al nord. Una mica més enllà, a l’esquerra (O), es veu Sant Pere de Bertí.

7,07 km (802 m). Accés a l’església de Sant Pere de Bertí (val la pena d’arribar-s’hi) a tocar de cal Magre. Passat aquest punt hi ha una bifurcació. Es gira a la dreta (O i NO, senyals del GR) deixant la masia a l’esquerra.

7,21 km (789 m). Alerta: s’abandona la pista principal i es pren un camí a l’esquerra que baixa seguint el fons del torrent (senyals del GR). El camí es va fent estret i esdevé un corriol que durà inequívocament a Sant Miquel del Fai. Amb l’excepció d’unes quantes graonades i del tram final, molt dret, el viarany és ben ciclable. Magnífiques vistes sobre la vall de Vallderrós, els cingles del Castell d’en Bes, la vall del Tenes, Riells del Fai i Vallès Oriental.

12,63 km (529 m). S’és al damunt de Sant Miquel del Fai. Abans de començar el descens que porta al conjunt monumental val la pena d’abocar-se sobre el balç per admirar l’indret i els espectaculars salts del Tenes i del Rossinyol (hi ha dos punts propicis per fer-ho). Ja al fons, es creua el torrent de Rossinyol a gual (12,90 km, 475 m; potser caldrà mullar-se els peus). S’és a l’espai d’aparcament del monestir, al qual s’accedeix travessant el pont medieval situat aigua avall i el pas de la Foradada. Creuada la porta d'entrada s’arriba a la plaça de l'Abadia, on s'alça la Casa del Priorat, una bella construcció d'estil gòtic. Més enllà destaquen l'església de Sant Miquel, del segle X, un petit museu i una sala d'audiovisuals, una primera cova situada poc abans del salt d'aigua del riu Tenes, l'ermita de Sant Martí, del segle IX, i la cova de les Tosques. El monestir està situat en el terme municipal de Bigues i Riells i es visita previ pagament d’una entrada.

Es continua l’itinerari prenen la pista asfaltada de sobre l’aparcament, en direcció nord, abandonant el GR 5. Al punt 14,15 km (560 m), un espai situat a la dreta de la carretera permet admirar el salt d’aigua de Roca Gironella. Es continua cap amunt.

14,90 km (587 m). Trencall a la dreta. S’abandona la pista asfaltada i es pren el camí de la dreta que baixa, creua el torrent de Rossinyol, fa una ziga-zaga i es dirigeix a llevant per l’obaga de Roquetes.

15,60 km (596 m). Bifurcació. Cal seguir recte, per la dreta (E). La pista va pujant per l’obaga. Es deixa un trencall a la dreta (16,00 km, 628 m), es conflueix amb el camí que discorre pel fons de la vall (17,30 km, 670 m), es fa una ziga-zaga a l’esquerra i s’arriba al mas Bosc havent deixat un accés als camps a mà dreta.

17,74 km (680 m). Mas Bosc. Es deixa la masia a la dreta i es continua cap al NO. Després d’un revolt a la dreta, on es deixa una desviació, el camí puja més pronunciadament. Es descriu una ziga-zaga, es deixa un altre trencall a l’esquerra i es creuen els camps de Can Bellavista Nova, presidits pel mas del mateix nom, al qual s’arriba havent girat a ponent.

20,21 km (818 m). S’és al costat del mas de Bellavista Nova, situat en un suau collet. Es deixa una desviació a la dreta (E), es creua el collet i s’entra a l’obaga de la serra de Puig-arnau.

21,33 km (842 m). Can Puig-arnau. Es gira a la dreta (NE) i es va a parar al coll de Gasents.

21,74 km (840 m). Coll de Gasents i camí de Sant Miquel Sesperxes a Sant Pere de Bertí. Es gira a l’esquerra (NO) per anar a Sant Miquel; després es tornarà a aquest punt.

22,90 km (832 m). Sant Miquel Sesperxes, antiga parròquia rural presidida per l’església del mateix nom ara adscrita al municipi de Sant Martí de Centelles. Es gira enrere per retornar al coll de Gatsens admirant, a llevant, l’harmoniós conjunt rural de masies i conreus del pla de Centelles. Es creua el coll seguint la pista en direcció S, en suau remuntada, per flanquejar el turó de Puigfred. A partir d’aquest punt, i tret d’algunes petites pujades, el recorregut és en descens. Més endavant (24,85 km, 868 m), a tocar del mas de Bellavista Vella, es creua el camí dels Tres Monts i el PR C-33.

26,93 km (859 m). Bifurcació davant del Camp d’en Coll on es retroba el GR 5. Se segueix recte (S).

27,45 km (834 m). Trencall i bifurcació del Clascar, per on s’havia vingut. A partir d’aquí es desfà el recorregut.

33,55 km (527 m). Montmany. Punt d’inici i final de la ruta.

Sant Quirze Safaja. Sant Miquel del Fai
Sant Quirze Safaja. Sant Miquel del Fai | Cedida

Abans de sortir, informa’t del temps, a Internet trobaràs molts webs; et recomanem http://meteomuntanya.cat