Matagalls-Montserrat 1. De Collformic a Aiguafreda

Ruta de senderisme que transcorre per dins del Parc Natural del Montseny

La Matagalls-Montserrat és una prova no competitiva que té com a finalitat anar del Montseny a Montserrat en menys de 24 h. La travessa a peu, de 83,5 km, s'ha dividit en 6 etapes per tal que es pugui efectuar en jornades diferents. La prova es va instituir en memòria de Jaume Oliveras (1877-1957), pioner de l'excursionisme al nostre país, que la va realitzar per primer cop el 4 d'agost de 1904. La primera etapa transcorre per dins del Parc Natural del Montseny i està senyalitzada amb un rectangle horitzontal verd damunt d'un altre de vermell.

Per accedir al punt de sortida, cal anar fins a Collformic (1.142 m), a uns 5,5 km del nucli del Brull, comarca d'Osona (km 26,4 de la BV-5301 entre Seva i Santa Maria de Palautordera). Al mateix coll o una mica més avall, hi ha habilitats aparcaments per a vehicles.

• 0,00 km (1.142 m). Collformic. Es comença prenent la pista de terra que puja per la banda de ponent del restaurant tot deixant l'edifici a l'esquerra (senyalització múltiple de la Matagalls-Montserrat, GR 5-2, Meridià Verd i Rutes Verdaguer). Anant cap al S, al cap de 15 min s'és a l'inici del pla de la Calma. Es continua per la pista principal seguint els senyals per un traçat planer, amb pujades i baixades de poc pendent, enmig d'un paisatge enverdit per la sorprenent abundància de bruc i falgueres.
  • 2,90 km (1.152 m), 0 h 45 min. Collet de Terrús. Es deixa una desviació a la dreta (O) que va a Sant Cebrià de la Móra.
  • 4,05 km (1.195 m), 1 h 05 min. Pla del Cafè, amb una casa enrunada a l'esquerra. Per llevant ve un camí senyalitzat amb les marques del GR 5 i la ruta Els Tres Monts. Es continua recte (SE). Enrere, es pot gaudir de la visió dels cims del Matagalls, les Agudes i el Turó de l'Home.
  • 5,56 km (1.266 m), 1 h 30 min. Les Pedres Blanques. Bifurcació. Se segueix recte (SO) deixant a l'esquerra (SE) el recorregut del Meridià Verd, que baixa cap a Cànoves.
  • 6,12 km (1.238 m), 1 h 38 min. Cruïlla. El camí gira a la dreta (O) deixant dos trencalls a l'esquerra i un altre a la dreta. Comença un descens continuat en què la vegetació es torna més abundosa (alzines). Apareix, enfront, el turó del Tagamanent coronat per l'església de Santa Maria. La pista es dirigeix al SO i descriu diverses llaçades.
  • 9,33 km (1.034 m), 2 h 20 min. Es deixa a la dreta l'accés al mas de ca l'Agustí, casa museu de la Diputació de Barcelona. Més avall, la pista tomba a ponent i es passa pel costat de can Bellver, centre d'interpretació del Parc Etnològic del Tagamanent, deixant l'edifici a la dreta (N). Es davalla per un camí fins al collet de Sant Martí (970 m), des d'on un desviament permet pujar al cim del Tagamanent, que queda a ponent, superant un desnivell de 85 m i afegint 35 min al recorregut. Es creua la pista i es continua cap al NO seguint els senyals de la Matagalls-Montserrat i del GR 5 deixant, a l'esquerra, el camí del Tagamanent i els senyals de la travessa Els Tres Monts. Es descendeix per l'obaga fent servir un camí que, en alguns llocs, està força deteriorat.
  • 12,40 km (759 m), 3 h 10 min. Se surt a un revolt de la pista de Puig-agut i es continua baixant pel camí en direcció NO. Una mica més avall, es torna a desembocar a la mateixa pista, que se segueix durant uns metres. En un revolt, es pren una drecera per, després, tornar a creuar la pista. Es repeteix la situació fins que se surt davant del mas de Puig-agut, que es deixa a mà esquerra.
  • 13,16 km (672 m), 3 h 28 min. Mas de Puig-agut. 200 m més avall, s'abandona de nou la pista al peu d'una torre d'alta tensió, que es deixa a la dreta (E). Es continua davallant cap al N pel camí fins a sortir, 15 min més tard, a una pista més ampla, que es pren a la dreta (N/NO), en baixada. Es desemboca a la pista asfaltada del molí de l'Avencó, que queda a la dreta (km 15,00, 406 m). Es travessa la riera de l'Avencó en direcció N i, tombant a l'esquerra (O), s'arriba al centre d'Aiguafreda.
  • 15,37 km (402 m), 4 h. Parc de la Carretera d'Aiguafreda. Fi de la primera etapa.