Excursió a peu pel Paratge Natural de Poblet

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Itinerari de natura per l'alzinar de la Pena. De l'alberg Jaume I al mirador de la Pena.

Itinerari pel Paratge Natural de Poblet que s'endinsa pel barranc de la Pena i arriba al mirador del mateix nom travessant un frondós bosc mediterrani on l'alzinar destaca sobre les pinedes, el bosc de ribera i les espècies caducifòlies. Durant la ruta es topa amb antigues pedreres, carboneres, pous de gel i cases forestals que testimonien l'ús humà secular que ha viscut aquest entorn. Des del mirador de la Pena, es gaudeix d'una extensa panoràmica dels boscos de Poblet, la Conca de Barberà i les serres veïnes. El recorregut que aquí es descriu no coincideix exactament amb l'itinerari actualment senyalitzat pel Paratge Natural de Poblet.

Per accedir al punt de sortida de l'itinerari des de Montblanc, cal prendre la carretera N-240 cap a ponent fins a l'Espluga de Francolí i seguir per la TV-7001 en direcció sud-oest fins al monestir de Poblet, les Masies i l'alberg Jaume I, o per la TV-7007, directament des de l'Espluga de Francolí fins a les Masies. Si s'hi vol anar en transport públic, es pot arribar en tren fins a l'Espluga de Francolí i a peu fins a l'alberg.

Cascada de la Pena. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• 0,00 km (508 m). L'itinerari s'inicia a l'alberg Jaume I, situat entre l'Espluga de Francolí i les Masies, des d'on se segueix per la carretera TV-7007 en direcció S cap a Poblet.
  • 0,59 km (529 m), 0 h 07 min. Caseta d'informació del Paratge Natural de Poblet, situada a l'esquerra de la carretera, des d'on s'agafa la pista forestal senyalitzada en direcció S cap a la Pena.
  • 0,83 km (555 m), 0 h 12 min. En un revolt pronunciat de 180 graus cap al N es deixa la pista principal i se n'agafa una altra que continua recte (S) començant l'ascensió del barranc de Sant Bernat per l'antic camí de la Pedrera.
  • 1,42 km (584 m), 0 h 22 min. Cruïlla de tres camins. Es deixa la pista per un camí que surt a mà dreta (SO). A l'esquerra, hi ha el camí per on es tornarà després. Una mica més amunt, es troba l'antiga pedrera de l'Escolta. Es continua pujant i es travessa el barranc en diferents punts.
  • 2,24 km (685 m), 0 h 40 min. Bifurcació. Es gira a l'esquerra (SE) deixant un trencall a la dreta que es dirigeix a la pista que puja per l'altra banda del barranc. Més amunt, s'arriba a un paratge anomenat la Plaça de la Llibertat (km 2,34, 696 m). El camí continua en direcció SE, uns metres més enllà creua el torrent dels Boixets i més amunt es pot observar l'indret d'una antiga carbonera utilitzada per a l'obtenció de carbó d'alzina.
  • 3,11 km (818 m), 1 h 02 min. La Trona. Se surt a la pista que remunta des de la carretera i que s'ha utilitzat per començar l'excursió. Cal seguir-la a l'esquerra (S) i deixar-la immediatament per dirigir-se cap al pou de gel que es troba a l'esquerra, 10 m per sobre de la pista. Després de visitar la construcció, es continua cap a llevant fins a tornar a la pista estalviant-se el revolt amb què aquesta rodeja el pou. S'observa, en aquest punt, un camí que se'n va a l'esquerra (NE) i que després es farà servir per tornar. Se segueix a la dreta (S) per la pista, es passa pel bonic indret de la Cascada, es fa un gir de 180 graus i s'arriba a una bifurcació (km 3,68, 874 m). Es deixa a mà dreta la continuació de la pista i se segueix fins a la casa forestal de la Pena (N).
  • 3,82 km (883 m), 1 h 22 min. Casa forestal de la Pena, edificada sobre una antiga granja medieval construïda pels monjos cistercencs aprofitant un antic assentament romà. Es passa pel davant de la casa i, en direcció S, es pren, en acabar-se la pista, el camí que passa pel costat d'una bassa i gira immediatament a l'est fins a trobar la continuació de la pista anterior.
  • 4,10 km (903 m), 1 h 27 min. Pista forestal i font del Deport. Cal seguir-la a la dreta (SE) segons es venia i deixar-la immediatament per tal d'agafar el camí que s'enfila a l'esquerra fins al mirador de la Pena -situat al S, sobre el tallat de roca-, camí que es bifurca en dos trencalls, qualsevol dels quals duu al mirador.
  • 4,65 km (971 m), 1 h 40 min. Mirador de la Pena, punt més alt del recorregut des d'on s'obté una excel·lent panoràmica del Paratge Natural de Poblet. Ara cal baixar fins a la bifurcació deixada abans vora el pou de gel.
  • 5,95 km (841 m), 2 h. Bifurcació de camins al costat est del pou de gel. Es pren el que se'n va a la dreta (NE) i que davalla per la bella senda de Mata-rucs.
  • 7,50 km (636 m), 2 h 25 min. Després de diverses ziga-zagues, el camí desemboca a l'altura de l'antiga pedrera del Pi, que es troba a mà esquerra (O). Es continua pel camí. 200 m més enllà, s'és en una altra pedrera, la dels Aubins. Es continua fent un gir de 180 graus a l'oest i es torna a descendir fins a retrobar la pista de pujada, que ara se segueix cap al N fins a tornar al punt de partida.
  • 9,47 km (508 m), 2 h 52 min. Alberg Jaume I. Fi del recorregut. Es pot aprofitar la resta del dia per visitar alguns dels extraordinaris punts d'interès dels entorns: Poblet, l'Espluga de Francolí o Montblanc.

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.