Itinerari de Canemassos. De Llagunes a la font de Canemassos

Passejada circular pel Parc Natural de l'Alt Pirineu

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Itinerari de Canemassos. De Llagunes a la font de Canemassos.

Curta i atractiva passejada circular per l'obaga de Llagunes, situada al Parc Natural de l'Alt Pirineu, que voreja els flancs del riu del Cantó fins a la font de Canemassos. Camí de pas en l'antigor per a comerciants i ramaders per anar de Sort a la Seu d'Urgell.

Prop de Llagunes, es pot visitar el poblat de Santa Creu, habitat ininterrompudament des de l'edat del bronze fins a l'alta edat mitjana, quan l'assentament es desplaçà a l'actual poble de Llagunes.

Per arribar a Llagunes, s'ha de prendre la carretera N-260 fins al km 268, entre Sort i el port del Cantó, on s'agafa un trencall (SE) que hi duu en poc més d'un quilòmetre. Just a l'entrada del poble, hi ha una esplanada amb uns rètols indicatius on es pot aparcar el cotxe i comença la ruta.

• 0,00 km (1.297 m). Llagunes. Se surt de l'extrem oriental de l'esplanada baixant per un sender en direcció sud-est.
  • 0,05 km (1.291 m), 0 h 01 min. Es desemboca a una pista forestal, que es pren a l'esquerra en direcció est.
  • 0,24 km (1.279 m), 0 h 04 min. Bifurcació. Es pren un sender que baixa a la dreta de la pista (S/SE). Una mica més endavant, es retroba la pista.
  • 0,42 km (1.268 m), 0 h 07 min. Bifurcació. Es deixa la pista i se segueix per un camí que creua el riu del Cantó per una passera de fusta. Es puja suaument cap al SE.
  • 0,88 km (1.308 m), 0 h 16 min. Es passa vora la font de Fornigues i es continua remuntant lleugerament. Pocs metres després, es davalla cap al riu, que es creua de nou per una passera de fusta i es tomba cap al NE.
  • 1,14 km (1.298 m), 0 h 19 min. De seguida s'arriba a una bifurcació: es pren momentàniament el camí de la dreta (E/SE) -després es continuarà pel de l'esquerra- que, vorejant un prat, accedeix a la font de Canemassos.
  • 1,34 km (1.306 m), 0 h 23 min. Font de Canemassos. Un cop a la font, es desfà el camí fins a la darrera bifurcació.
  • 1,53 km (1.298 m), 0 h 26 min. Bifurcació. Ara es deixa a l'esquerra (SO) el camí per on s'ha vingut i es pren l'altre, que puja suaument en direcció nord-oest fins a Llagunes.
  • 2,42 km (1.303 m), 0 h 39 min. Primeres cases de Llagunes. Se segueix pel carrer contigu al camí i es gira pel primer de l'esquerra (S) fins a tornar al punt de partida.
  • 2,58 km (1.297 m), 0 h 42 min. Esplanada a l'entrada de Llagunes. Fi del recorregut.

Casa de Llagunes. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.