L'horta del Pla de Lleida. De Lleida a Torrefarrera

Sortida amb Mountain Bike enmig d'amples camps de farratge, cereals i fruiters

El Palau Robert recomana aquesta ruta: L'horta del Pla de Lleida. De Lleida a Torrefarrera.

Al vessant septentrional de la ciutat de Lleida, la capital catalana de Ponent i del Segrià, s'estén el Pla de Lleida, regat pel canal de Pinyana i les seves nombroses séquies, un sistema de reg creat al s. XII per aprofitar aquestes seques i assolellades terres. L'itinerari que es proposa va i torna de Lleida a Torrefarrera enmig d'amples camps de farratge, cereals i fruiters, sobretot de presseguers, pomeres i pereres, algunes varietats dels quals tenen renom internacional. Masos dispersos esquitxen aquest recorregut per un entorn natural que, malgrat el creixent procés d'ocupació urbana i industrial, conserva vells aires rurals.

Ruta senyalitzada parcialment.

El punt de sortida és al gran parc de la Mitjana de Lleida, un esplèndid espai natural de ribera situat al NE de la ciutat, al barri de Pardinyes, creat al voltant del riu Segre.

• 0,00 km (153 m). Des de l'entrada principal del parc de la Mitjana, situada a la placeta o glorieta de Font i Quer, en la confluència dels carrers Pearson i Xavier Puig i Andreu, se surt en direcció a ponent (SO) pel passeig central d'aquest darrer carrer. Quan s'acaba el passeig, es continua en la mateixa direcció pel carrer Oriol fins a una glorieta (0,80 km, 155 m). Es gira a la dreta (NO) pel carrer del Corregidor Escofet, es creua l'avinguda Prat de la Riba, la glorieta del carrer Vidal i Codina i s'agafa a la dreta (N i després NE) l'avinguda de l'Alcalde Recasens, inici de la carretera LP-9221 o de Torre-serona, tram on caldrà anar amb compte per la circulació de vehicles.
  • 1,36 km (162 m). Bifurcació. Parant molta atenció, es deixa la carretera i es gira a l'esquerra (NO) pel carrer de la Llibertat, que se segueix cap amunt fins que es bifurca. Es continua a l'esquerra pel camí de Marimon (en alguns mapes Marimunt) vorejant les cases que queden a la dreta del trajecte. Se surt de la ciutat i es continua en la mateixa direcció pel camí del Secà de Sant Pere fins que s'arriba a una cruïlla.
  • 3,06 km (178 m). Cruïlla. Es continua recte (N). A la dreta hi ha el complex esportiu municipal de Recasens. A l'esquerra, una mica més lluny, les pistes de tenis i les instal·lacions esportives del Club Natació Lleida, per on després es tornarà. Se segueix sempre cap al N per la pista principal i es creua l'autovia A-2 per sota (5,53 km, 190 m) deixant a l'esquerra, abans i després de travessar-la, dos vials que s'utilitzaran en tornar. Es creua el reguer d'Ullroig (6,30 km, 199 m) i se surt perpendicularment al camí de Torrefarrera (6,88 km, 207 m), on cal girar a l'esquerra cap a ponent. 100 metres més enllà, a l'altra banda d'una central elèctrica, hi ha el plataner o plàtan centenari de Torrefarrera. Es travessa la séquia de Baix i s'arriba al poble.
  • 7,40 km (213 m). Torrefarrera. Es gira a l'esquerra (S) per l'avinguda de Lleida i, una mica més avall, a la dreta pel carrer de Sant Sebastià. Es desemboca al carrer Major, al centre del nucli vell de Torrefarrera. Es tomba a l'esquerra (E) pel carrer de la Ferreria passant entre l'església de la Santa Creu i l'Ajuntament (7,70 km, 214 m) i, seguint recte, se surt del poble per l'Eixample. Quan s'acaben les cases, es gira a l'esquerra (N) i es torna al camí de Torrefarrera, per on s'ha vingut.
  • 8,53 km (208 m). Camí de Torrefarrera. Es gira a la dreta (E) i, just després de travessar la séquia de Baix, abans del plataner de Torrefarrera, es gira a la dreta (SE) seguint pel camí que voreja el canal. El recorregut zigzagueja seguint l'aigua. Al punt quilomètric 9,64 (199 m), just on el canal es desdobla i dóna lloc al reguer d'Ullroig, es connecta amb l'itinerari de l'anada. Se segueix, però, la séquia de Baix (als mapes séquia Major) fent un gir cap a la dreta (S/SO) i zigzaguejant de nou fins que s'arriba a l'autovia A-2.
  • 10,97 km (199 m). Autovia A-2. El canal passa per sota, però el camí ha de donar la volta cap a llevant (E) per fer servir el pas utilitzat a l'anada i, després, tornar al canal, però ja a l'altra banda de l'autovia (11,85 km, 199 m), des d'on es continua cap al S en direcció a Lleida tot i que la séquia descriu àmplies llaçades. Al punt quilomètric 14,05 (190 m), el canal travessa una zona industrial adossada a la carretera N-230. Es continua cap al S arran de l'aigua.
  • 16,16 km (186 m). El canal i el camí desemboquen perpendicularment a una pista asfaltada que comunica l'N-230, situada a la dreta (O) del recorregut, amb el complex esportiu del Club Natació Lleida. Es tomba a l'esquerra (E) deixant el curs de l'aigua, que travessa la carretera per sota, i, passant pel costat de l'àrea esportiva, se surt al camí del Secà de Sant Pere, on es retroba l'itinerari de l'anada, que ara caldrà seguir en direcció contrària fins a tornar al punt inicial de la ruta.
  • 19,83 km (153 m). Entrada principal del parc de la Mitjana, Lleida. Final del recorregut.

Església Parroquial de la Santa Creu a Torrefarrera. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.