De Figaró als cingles de Bertí

Ruta a peu recorrent la línia de tren Barcelona-Puigcerdà

L'espai dels Cingles de Bertí, comprès entre les valls del riu Congost, al Vallès, i el Moianès, forma part de la serralada Prelitoral. Les característiques de l'erosió sobre les capes calcàries del terreny confereix a aquesta regió una forta identitat paisatgística, concretada en el conjunt de cingleres i profundes valls entre les quals destaquen el Sot del Bac -escenari del primer excursionisme català de fa un segle i mig i dels inicis de l'escalada- i els Sots Feréstecs, en els flancs de Montmany, aquests esplèndidament descrits en la novel·la modernista homònima de Raimon Caselles.

L'itinerari a peu que aquí es proposa té la virtut de poder-se fer utilitzant la línia de tren Barcelona-Puigcerdà a l'estació de Figaró. Tot i la seva nul·la dificultat tècnica, l'itinerari requereix una experiència mínima en la pràctica excursionista a causa, sobretot, dels canvis d'orientació i d'inflexió altitudinal.

Ruta senyalitzada parcialment.

Figaró Montmany. Pla de Barnils, la Trona i can Volant. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El punt inicial de la ruta s'ha fixat a l'estació de FFCC de Figaró-Montmany, on hi ha una oficina d'informació municipal. Si s'hi va en automòbil -utilitzant l'autovia C-17- cal aparcar el vehicle en els espais situats al costat de l'estació.

• 0,00 km (317 m). Estació de FFCC de Figaró-Montmany. Es pren el carrer Ramon Mestre, adjacent a l'estació, en direcció nord, deixant l'edifici enlairat a mà esquerra. Al final del carrer es gira a l'esquerra i immediatament a la dreta, passant pel costat d'una nau industrial, que queda a l'esquerra. Just abans de passar la via del tren per un pas a nivell es troben els senyals blancs i grocs del sender de petit recorregut PR C-33, que se seguiran sense interrupció fins al km 4,90, al pla de Bellavista.
  • 0,67 km (335 m), 10 min. Pas a nivell per creuar la via de tren. Es continua pel camí ample que gira a ponent i s'endinsa pel del Sot del Bac. Una mica més amunt es deixen un parell de trencalls a l'esquerra; el camí es fa més estret i la vall es va tancant fins a esdevenir ben pregona.
  • 2,45 km (467 m), 45 min. Bifurcació al gorg del Salt del Prat, que es pren seguint recte el camí. A la dreta s'han deixat dues agulles esveltes situades a l'altra banda del torrent: les Dues Germanes. Poc més enllà s'arriba al gorg, situat sota un espadat solcat per un saltant d'aigua: el Salt del Prat. A la dreta, l'agulla del Salt. Es torna enrere i es continua el camí, ara girant a la dreta, zigzaguejant en pujada, fins a situar-se al capdamunt del balç. Es deixa a l'esquerra un camí que du a l'agulla del Tap de Xampany i a la Cospinera, es voreja el cingle i es creua una pista (2,85 km, 509 m) que uneix la Cospinera amb el terme de Tagamanent. Es continua recte, en pujada, pel camí senyalitzat pel PR.
  • 3,38 km (617 m), 1 h 5 min. Es creua el camí dels Sots, que prové de Montmany i es dirigeix al coll de la Pedra Dreta. Cal fixar-se en el lloc; després, a la tornada, es vindrà a parar en aquest punt des de l'est. Es continua recte, cap amunt, havent de sortejar algun tram de corriol fortament erosionat.
  • 3,57 km (658 m), 1 h 12 min. Coll de la Pedra Dreta. Vistes cap a les cingleres superiors de Bertí, on destaca l'agulla rabassuda de la Trona. Es gira a l'esquerra, al NO, seguint el llom de la carena que es desprèn de la Trona per superar la cinglera pel grau del mateix nom, situat a la banda de llevant del monòlit. Es conflueix amb un trencall que prové de la dreta (3,80 km, 688 m) i s'emprèn la pujada del grau per un vell camí de bast amb marges de pedra seca i ferm enllosat.
  • 4,25 km (792 m), 1 h 33 min. Trencall al cim de la Trona, cap a l'esquerra, que s'assoleix en 50 m. Magnífica panoràmica sobre l'entorn de Bertí, Montseny i, fins i tot, Pirineu oriental. Es torna enrere i se segueix el camí, que continua pujant.
  • 4,65 km (833 m), 1 h 41 min. Plans de Ragidell. S'és al capdamunt dels cingles. Es desemboca en un camí per on circula el sender GR 5, que cal prendre cap a l'esquerra (SO) fent un tomb de gairebé 180 graus. Al cap de poc (4,90 km) es deixa a la dreta (N) el PR C-33. Se segueixen les marques vermelles i blanques del GR vorejant els camps de Bellavista, amb vistes sobre la vall de Montmany, els sots Feréstecs. Es faldegen les runes de can Rombella i can Volant desplaçant-se en paral·lel per sota d'una línia elèctrica i del camí ample que uneix Sant Miquel Sesperxes amb Sant Pere de Bertí.
  • 6,56 km (860 m), 2 h 10 min. Es desemboca en un trencall de la pista a Sant Pere de Bertí, abans esmentada, que es dirigeix al mas del Sot del Grau. Aquí es deixa el GR 5. Se segueix aquest trencall recte, cap al SE. Al cap de 150 m es passa pel costat de la Taula de Pedra, un bon lloc per descansar i esplaiar-se observant el magnífic paisatge que s'albira. Ara cal parar atenció a la propera desviació.
  • 6,81 km (855 m), 2 h 13 min. Bifurcació. Cal deixar el camí ample, que gira suaument a la dreta, i seguir recte per un corriol, en direcció sud. El terreny s'aixaragalla, es baixa una graonada fent una ziga-zaga, es creua la línia elèctrica i es desemboca en una bifurcació (7,15 km, 803 m). Ara cal tombar a l'esquerra (E) per baixar el grau de Montmany, cosa que es fa descrivint diverses ziga-zagues. Un cop sota el cingle el camí segueix una cornisa ampla i arbrada en direcció S. Més avall, el camí s'eixampla i se situa sota el collet de Can Tripeta, des d'on baixa un corriol que es deixa a la dreta. El camí gira fortament a l'esquerra (NE) i emprèn una baixada pronunciada. Cal parar compte al pròxim trencall.
  • 8,63 km (645 m), 2 h 40 min. Desviació cap al santuari de Puiggraciós. Cal deixar la pista i prendre el camí a la dreta (SE) en pujada, flanquejant la baga de la Rovira fins a sortir a la pista de Puiggraciós (9,10 km, 695 m), que es continua cap a l'esquerra, al SE.
  • 9,27 km (690 m), 2 h 51 min. Santuari de Puiggraciós. Font (s'ha deixat a la dreta en arribar), torre del Telègraf Òptic del segle XVIII, dalt del turó situat a llevant. Després de visitar l'entorn es torna enrere, cap al N, prenent, ara, la pista de Montmany en baixada i deixant la pista per on s'ha vingut a mà esquerra. Al cap de tres-cents metres hi ha una bifurcació. Cal continuar per l'esquerra, planejant.
  • Més endavant (9,94 km, 631 m) es deixa a l'esquerra la continuació de la pista que s'havia abandonat per anar a Puiggraciós. Se segueix recte; la pista gira cap al N discorrent en direcció contrària i a uns 60 m per sota, el camí del grau de Montmany per on s'havia vingut.
    La devoció popular de Puiggraciós es remunta a finals del segle XIV arran de les primeres processons des de Montmany. A mitjan segle XVII es construeix una petita capella i el 1701 s'inicia la construcció del santuari actual, que depenia de la parròquia de Montmany. El 1910 s'hi trasllada la seu parroquial d'aquesta parròquia, ara adscrita a Figaró, davant l'estat ruïnós de l'església de Sant Pau. Finalment, el 1973 s'hi instal·la un grup de monges provinents de la comunitat de Sant Pere de les Puel·les de Barcelona.
    Figaró Montmany Castell de Montmany. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• 10,30 km (606 m), 3 h 6 min. Bifurcació de la Rovira. Es deixa la pista per on es va -que baixa a Sant Pau de Montmany i a la masia de l'Ullà- i se segueix recte pel camí menys fressat que voreja l'antiga era de la Rovira, mas ara enrunat. Es continua cap al N. Al cap d'uns 600 m el camí s'estreny.
  • 11,50 km (664 m), 3 h 26 min. Coll de la Terma. Es creua el collet i es continua cap al N en baixada, deixant, a mà dreta (E), els indicis d'un corriol. Es travessa l'obaga del torrent del Bosc Negre en direcció N fins que es gira a llevant per desembocar en una pista.
  • 12,16 km (590 m), 3 h 36 min. Camí dels Sots. Aquesta pista uneix la Cospinera, les masies de Montmany (i el seu club de tenis) i la carretera d'accés a Montmany des de Figaró amb la zona de masies i boscos situats als termes de Tagamanent i Aiguafreda. La ruta proposa la visita de les restes del castell de Montmany fent un recorregut total de 2,4 km d'anada i tornada des d'aquest punt. Per arribar al castell cal prendre la pista cap a la dreta.
  • 13,36 km (661 m), 3 h 57 min. Castell de Montmany. L'aproximació a les runes es fa per la banda sud. En acabada la visita es torna enrere.
    Tot i que Montmany està documentat des de l'any 996, el castell actual, també conegut com a castell dels Moros, del Prat o de la Rovira, és una construcció romànica dels segles XI i XII, malauradament en ruïnes. Senyorejava el territori de l'antic domini de Montmany.
  • 14,56 km (590 m), 4 h 13 min. S'és de nou al trencall per on s'havia arribat a la pista, que es deixa a l'esquerra. Es continua la pista cap al N, resseguint en suau baixada les raconades cobertes per les arbredes del Bosc Negre. Després de creuar el torrent del Bosc Negre, que més avall origina el Sot del Bac, s'arriba al torrent de la Font del Boix (15,60 km, 573 m). El camí gira a llevant i després de nou al N, ara en pujada. Cal parar compte a la propera desviació.
  • 16,14 km (617 m), 4 h 37 min. Camí al coll de Pedra Dreta des del Sot del Bac, per on s'havia pujat a l'anada (punt 3,38 km del recorregut). Ara cal prendre'l de baixada, desfent l'itinerari fins a Figaró.
  • 19,52 km (317 m), 5 h 25 min. Estació de FFCC de Figaró-Montmany. Final del recorregut.