Excursió: Ermites Romàniques

Ruta a peu per descobrir una part del romànic català

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Ermites Romàniques.

Recorregut breu i poc accidentat amb una extraordinària panoràmica del vessant nord de Montserrat, de bellesa inigualable, que ens permetrà contemplar una mostra del romànic català. Aquesta ruta forma part del conjunt d'itineraris difosos pel Patronat de la Muntanya de Montserrat.

Ruta senyalitzada

Marganell. Sant Esteve. FOTO: Catalunya-Palau Robert

L'itinerari té el seu punt de sortida al pont de la Fassina, al punt PK 4,7 de la carretera de Castellbell i el Vilar a Marganell o BV-1123, just on neix el brancal BV-1122 que du a Sant Cristòfol. S'hi arriba prenent la BV-1123 a la C-55. Sortim de la Fassina, un mas molt antic. Al pas del torrent trobem una font d'aigua, caminem un tram pel lateral de la carretera que duu a Sant Cristòfol i agafem el camí a mà dreta direcció a l'ermita de Sant Jaume.

Seguirem el camí que és un sender de gran recorregut (GR) marcat amb dues franges, una de blanca i una de vermella. De seguida trobarem un pou d'aigua i uns metres més endavant trobarem un trencall a l'esquerra que ens portarà fins a l'ermita romànica de Sant Jaume del S.Xll, que podrem observar externament.

Retornant al camí i uns metres més endavant deixarem a mà esquerra dues cases i creuarem el torrent. Més endavant trobem un petit dipòsit i remuntem el camí. Veurem tot seguit extensos camps de cereals amb l'escarpat massís de Montserrat de fons, passarem pel costat d'una caseta de pedra i seguirem el sender marcat uns 300 metres fins al trencall de l'ermita de Sant Cristòfol.

Tornem a buscar el camí que havíem deixat reprenent el camí principal, seguint però, les indicacions direccionals cap a l'ermita de Sant Esteve de Marganell. Resseguirem el camí un tram fins a trobar la pròxima cruïlla senyalitzada i girar cap a l'esquerra, deixant enrere el GR-4.

A mig camí trobarem el torrent i la font del Carner, on ens podem aturar a beure una mica d'aigua, i uns metres més amunt sortirem en una pista ampla on girarem a la dreta de baixada. Aviat veurem l'ermita romànica de Sant Esteve al fons, a mà esquerra; seguint les indicacions hi arribarem en 5 min.

Val la pena parar-se una estona a l'àrea de l'Hort del Rector i contemplar la bellesa de l'ermita i l'entorn. Baixarem el camí asfaltat del Casot i quan arribem a la carretera girarem a la dreta i retornarem a la Fassina, el nostre punt d'origen.

Castellbell i el Vilar. Sant Cristòfol. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.