Estels del Sud 2. Beseit - refugi de Font Ferrera

El recorregut d'aquesta etapa remunta el curs del riu Matarranya fins al seu naixement

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Estels del Sud 2. Beseit - refugi de Font Ferrera.

La travessa Estels del Sud és un itinerari circular pel massís dels Ports que enllaça els pobles d'Arnes, Beseit i Paüls, i els refugis guardats de Font Ferrera i de Caro. Va néixer el 2005 amb l'objectiu d'afavorir l'economia del territori i és una iniciativa del grup de cinc allotjaments que són propietaris del nom, la marca i que mantenen la senda i la senyalització de la travessa. Són la casa rural Lo Corral d'Arnes, l'hotel La Fàbrica de Solfa, de Beseit, el refugi de Font Ferrera, al municipi de la Sènia, el Nou Refugi Caro, al municipi de Tortosa i la casa rural Ca les Barberes, de Paüls.

El recorregut discorre entre els 280 i els 1.250 m d'altitud, suma pràcticament 100 km de distància i un desnivell positiu acumulat d'uns 4.200 metres. Transcorre per camins i pistes de muntanya i és d'envergadura mitjana, indicada per a gent físicament ben entrenada i que surt sovint d'excursió. Els Ports és un gran massís de materials calcaris que en determinen un relleu abrupte, trencat per diverses falles amb importants encavalcaments, i que formen un espectacular sistema càrstic amb abundants coves, gorges, avencs i forats. Entre altres espècies animals, s'hi pot trobar fàcilment la cabra salvatge (Capra pyrenaica hispanica), veritable emblema d'aquest territori. Pel que fa a la seva vegetació, destaquen especialment les fagedes, que són de les més meridionals dels Països Catalans i estan protegides mitjançant la Reserva Natural Parcial de les Fagedes dels Ports. La travessa està senyalitzada amb banderoles, pals de seguiment i estrelles blaves pintades al llarg del trajecte.

Beseit. El Parrissal. FOTO: Catalunya-Palau Robert

Després de la primera etapa entre Arnes i Beseit, el recorregut d'aquesta etapa remunta el curs del riu Matarranya fins al seu naixement. Des de Beseit es pren la pista del Parrissal, es trenca pel camí del GR 8 i pel "Camí Natural" que passa pel mas de Sant Miquel retorna a la pista a l'àrea de lleure del Parrissal. S'entra al barranc del mateix nom i es fa cap a les Gúbies amb l'ajuda de passarel·les. Aquest tram té un paisatge formidable com pocs indrets hi ha al Port.

En funció del cabal d'aigua i de les possibilitats d'eixugar-nos, o de canviar-nos de roba, es pot seguir el curs del riu. En cas contrari, caldrà abordar el Pas del Romeret, també espectacular, que ofereix alguns trams equipats amb barrots i cadenes. Les dues opcions aboquen a l'altra banda de l'estret des d'on s'arriba a tocar del naixement del Matarranya. Amb un canvi de vall i vorejant els cingles de la Coscollosa, s'accedeix al refugi de Font Ferrera, final de la jornada.

Les persones amb vertigen poden fer l'etapa pel GR 8 amb l'inconvenient de no poder gaudir de l'excels paisatge de les Gúbies del Parrissal.

Beseit. El Matarranya. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• 0,00 km (578 m). Ajuntament de Beseit. Se surt del poble en direcció SE pels carrers del Pilar i, després, del Calvari. Ja fora vila es pren la pista del Parrissal, asfaltada, que remunta la vall del riu Matarranya en direcció sud. Senyalització d'Estels del Sud compartida amb el GR 8.
  • 2,20 km (596 m), 0 h 32 min. Barranc de les Marrades. Es deixa la pista asfaltada i, seguint els senyals, es pren el camí de l'esquerra (E). Més amunt (km 3,52, 650 m) hi ha una bifurcació. Es continua pel trencall de la dreta, el "Camí Natural", abandonant els senyals del GR 8. El camí gira cap al sud, creua el barranc del Racó (km 4,25, 672 m) i puja de nou. S'arriba a la masia de Sant Miquel (km 4,99, 794 m) des d'on s'accedeix, cap a l'esquerra (E) a la font del mateix nom (400 m anar i tornar). Ara es baixa fins a l'àrea de lleure del Parrissal.
  • 7,00 km (670 m), 1 h 50 min. Àrea de lleure del Parrissal. Punt d'informació i de control de pas de l'espai protegit del Parrissal. La pista asfaltada s'acaba. Es continua per un camí de terra, es passa vora el jaciment de pintures rupestres de la Fenellosa i se segueix aigües amunt. Ja per corriol, l'itinerari s'endinsa pels estrets en direcció a migdia salvant l'aigua amb passarel·les de fusta. El camí va saltant a banda i banda del riu per trams a voltes pedregosos i blocs de pedra de grans dimensions. Cal parar atenció als senyals.
  • 10,28 km (770 m), 2 h 45 min. S'és a l'entrada de les Gúbies del Parrissal. Davant, a uns cent metres, hi ha una enorme balma. Hi ha una bifurcació a l'esquerra cap al pas del Romeret. Atenció a la senyalització! Aquí s'ofereixen dues opcions que depenen del cabal del riu (de les quals se n'ha elegit i georeferenciat, per precaució, la segona). En qualsevol cas és obligat, a causa de l'espectacularitat i la bellesa del lloc, arribar a l'extrem del camí que, per la dreta, travessa el riu per un pont i remunta fins al pas de les Gúbies. Un cop allà, arribat el cas, si el cabal és escàs, travesseu el congost per dins de l'aigua i sortiu a l'altra banda del barranc.
    Beseit, a El Parrissal. FOTO: Catalunya-Palau Robert

• En cas contrari, es torna a la desviació ressenyada i es pren el camí del Pas del Romeret enfilant-se per l'esquerra de l'estret uns 100 m de desnivell (camí costerut i passos fàcils amb l'ajuda de barrots de ferro). Un cop a dalt, es fa un tram de camí planer des d'on es pot contemplar l'impressionant paratge de les Gúbies i la multitud d'agulles eriçades que l'envolten. Es descendeix amb l'ajuda de graons i cadenes un tram molt pendent (quinze metres verticals). Per camí fàcil s'arriba de nou al Matarranya, aigua amunt de les Gúbies. Se segueixen les marques remuntant cap al sud-est fins al naixement del riu, a l'estret del Pont de la Guimerana (que, malgrat el nom, es tracta només d'un pas engorjat).
  • 12,66 km (840 m), 3 h 30 min. Pont de la Guimerana. Es deixa la vall del Matarranya i es pren un camí que puja a la dreta (W i després SW) resseguint el barranc de la Coscollosa i la cinglera homònima. Més amunt es passa pel costat del Teix de la Coscollosa, arbre monumental diverses vegades centenari (km 13,77, 926 m).
  • 14,65 km (1.024 m), 4 h 08 min. Ja al capdamunt de la vall, s'arriba a l'estret de la Coscollosa, que es travessa i, passada una bassa, se surt a un camí forestal, que es pren a la dreta en direcció S/SW. Es creuen els prats d'en Rubera, es franqueja la casa forestal del Xalet del Rei (km 16,71, 1.026 m) i se surt a una pista molt ampla.
  • 17,02 km (1.097 m), 4 h 45 min. Pista que comunica el Caro amb el poble de Fredes. Aquí es retroba el GR 8, que se seguirà fins al final de l'etapa. Es continua durant uns 300 m cap a la dreta (S) fins a un proper revolt molt pronunciat, on neix el trencall de Font Ferrera, que es prendrà en direcció S/SO. Més enllà, després d'una pujada, quan la pista comença a planejar, un darrer corriol senyalitzat fa de drecera i condueix directament fins al refugi.
  • 19,04 km (1.158 m), 5 h 15 min. Refugi de Font Ferrera, on el GR 8 s'ajunta amb el GR 7. Final de l'etapa.

El GR 7 uneix Andorra amb Gibraltar i forma part del recorregut mediterrani europeu E4. Va ser el primer sender de gran recorregut senyalitzat i documentat de la península. El marcatge va començar el 1974, precisament pel tram Paüls-Caro-Font Ferrera-Fredes, on encara resten plantats alguns senyals originals.

La Sènia. Xalet del Rei. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.