L'Esquirol-riera de les Gorgues

Itinerari laboriós que demana d'un guia o acompanyant expert

El Palau Robert recomana aquesta ruta: L'Esquirol-riera de les Gorgues.

Entre el Montseny i les Corberes, a la Catalunya Nord, a cavall de les comarques d'Osona, Selva, Berguedà, Ripollès, Garrotxa, Vallespir i Conflent, s'hi estén un paisatge de fesomia particular, un rectangle d'uns 10.000 km2 caracteritzat per la presència d'una vegetació de muntanya relativament humida que als solells acull espècies mediterrànies -alzines, pinedes i roures- i a les obagues, espècies centreeuropees, entre les quals destaquen les fagedes.

Un dels espais representatius d'aquest paisatge és el Cabrerès, o Collsacabra, ocupat, en el seu sector occidental, pel municipi de l'Esquirol. El poble es va formar al s. XV al llarg del camí ral que unia Vic amb Olot. Diverses rieres i torrents drenen l'altiplà del Collsacabra, tan singular, format per materials sedimentaris, amb un perfil característic de cingleres i taules fàcilment identificable des de la plana. D'entre aquests cursos d'aigua, la riera de les Gorgues ofereix racons espectaculars, tants i tan formidables que constitueix un tresor de característiques úniques que caldrà preservar amb mesures adequades.

L'itinerari que aquí es proposa concilia l'atractiu geogràfic de la zona, caracteritzat per la profusió de salts d'aigua entre cingleres, amb el resultat de la humanització del territori. Es tracta d'un recorregut circular que ressegueix el curs final de la riera de les Gorgues visitant alguns dels seus salts més bonics.

Atenció: itinerari laboriós que demana d'un guia o acompanyant expert. Fet en grup, pot comportar força més temps que l'estipulat en el text.

El creuament de la riera pel pas del Molí del Còdol es fa a gual, pot ser necessari descalçar-se. En aquest punt la senyalització és precària. A continuació cal remuntar una canal per un tram vertical, curt i sense dificultats especials (corda d'ajuda). Posteriorment, sota Sentfores, la marxa per l'interior de la riera pot resultar entretinguda. En definitiva, fent nit a la contrada, aquesta excursió es pot complementar amb l'itinerari que ressegueix la riera aigua amunt fins a la Foradada, consignat en aquest recull amb el nom de L'Esquirol-Cantonigròs-La Foradada. En època de pluges l'espectacle està garantit.

L'Esquirol. Riera de les Gorgues. Pas del Molí del Còdol. FOTO: Catalunya - Palau Robert

L'inici del recorregut és a la població de l'Esquirol. S'hi arriba des de Vic i l'Eix Transversal (C-25), o des d'Olot, en ambdós casos seguint la carretera C-153. L'eixample urbà del poble s'allarga considerablement cap al SO a partir del seu nucli vell. Cal situar-se al pavelló de la Zona Esportiva Municipal.

• 0,00 km (682 m). L'Esquirol. Pavelló d'esports. Deixant l'edifici a mà esquerra es baixa per unes escales, es deixa un parc i una desviació a l'esquerra i, per un camí de terra, es fa cap a l'àrea de pícnic de la Font de l'Escudella (0,26 km, 653 m, senyalització). Girant cap al SO i després S, es baixa pel camí ample que discorre sota el bosc espès i se situa prop del cingle de la riera. Es gira a ponent i es passa pel costat de la font Senyalada (0,75 km, 632 m). Se segueix el camí que, en suau baixada, ressegueix el curs de l'aigua per damunt de l'espadat.
  • 1,42 km (644m), 19 min. Trencall senyalitzat a l'Esquirol i mirador del Camp de Tir, situat a l'Afrau de Teixidors, sobre la riera. Se segueix el camí per on s'anava, girant cap a ponent. La pista de la dreta puja fins al carrer del Pedró de l'Esquirol, en un punt situat pràcticament al final del nucli urbà de la població.
  • Cent cinquanta metres després (punt 1,62 km) es deixa una desviació senyalitzada a mà esquerra que du al pont de la Bertrana, situat al fons de la riera, per on es tornarà per acabar la volta. Es continua pel camí principal, es passa un pas canadenc per al bestiar (2,24 km, 635 m), es deixa una desviació a la dreta (2,41 km, 623 m). Després d'una pronunciada ziga-zaga s'arriba al trencall del mirador del Salt de la Barra de Ferro.
  • 3,32 km (553 m), 44 min. Trencall del mirador del Salt de la Barra de Ferro, situat 35 m a l'esquerra (S), on cal arribar (visió vertiginosa sobre el salt; actualment sense baranes de protecció). Aquí s'acaba el camí ample. Es continua pel corriol que hi ha a continuació. Cent seixanta metres després, un corriol a mà esquerra permetria baixar al fons de la riera (pas vertical, cadenes d'ajuda). No s'hi va, es continua pel camí que es duia, es creua un pas canadenc de bestiar i es deixen a l'esquerra dos corriols poc fressats marcats amb fites (4,09 i 4,35 km) que permetrien baixar al fons de la riera.
  • 4,90 km (475 m), 1 h 5 min. Trencall a l'esquerra de baixada a la riera (senyalització) que es prendrà després. Es continua recte; el camí fa una aguda inflexió al nord i, després, al sud per passar la riera de les Paganes. Just abans de creuar-la (5,24 km, 456 m) es troba a mà dreta la font de l'Avi Miquel; quaranta metres riera endins hi ha el bucòlic salt d'en Nara i el seu grog, que cal anar a veure. En acabat, se segueix el camí en la direcció que es duia, es puja una mica i es gira de nou al S. A l'esquerra es poden veure els braços d'aigua que forma l'embassament de Sau, omplint des de la vall del riu Ter els entrants de les rieres de les Gorgues i de les Paganes. A l'altra banda, a llevant, destaca, despresa de la cinglera, l'agulla del Cap de Mort o Ninot de les Gorgues. El camí gira a ponent i, després, al NO.
  • Al cap de poc es voregen uns replans des d'on es pot veure el salt Gros de la Gorga (6,05 km, 447 m), format per la riera de Sant Martí que, quan du aigua suficient, dibuixa una cascada espectacular sobre l'embassada. Es continua avançant cap a llevant. Després d'una curta pujada, en arribar al pla i abans de la masia de la Casa del Pont cal tòrcer a l'esquerra (S) una trentena de metres, baixant per situar-se en un mirador natural.
  • 6,28 (450 m), 1 h 25 min. S'és sobre el salt i la gorja del Cabrit, situats aigua amunt del Salt Gros, en un lloc magnífic. S'ha de girar enrere i tornar a la desviació anotada al punt 4,90 km.
  • La masia del Pont, a tocar d'aquí, és un restaurant situat en una antiga hostatgeria del camí ral que unia Vic amb Olot travessant el Collsacabra. Una mica més amunt, al costat de la carretera C-153, entre Roda de Ter i l'Esquirol, s'alcen les naus d'un escorxador industrial de característiques gegantines que una gestió mínimament sensible de l'entorn hauria situat en un lloc més recòndit, amb menys impacte ambiental i paisatgístic sobre un espai tan extraordinari com el de les Gorgues.
  • 7,57 km (475 m), 1 h 45 min. Trencall senyalitzat com del Gorg de Saborell, que baixa a la riera. Es gira a la dreta i se segueix el corriol cap al sud, en baixada. Al cap de cinquanta metres es gira a l'esquerra (N) i s'arriba al fons del torrent fent servir una lleixa estreta però segura situada a plom del salt del Molí del Còdol, malauradament poc visible des d'aquest camí. Un cop a baix (7,75 km, 438 m; fites de pedra), cal creuar la riera a gual pel seu lloc més ample i planer, on l'aigua té normalment poca alçada; a cops cal descalçar-se, però mai s'ha d'intentar fer el pas en cas de crescuda! Cal dirigir-se a una canal situada a la dreta d'una roca en forma d'agulla, plana al capdamunt, anomenada Barret del Capellà (fites de pedra, marques de pintura), on s'endevina clarament el grau de pujada. El salt del Molí del Còdol queda a una vuitantena de metres aigua avall i no és gaire accessible des d'aquest lloc. Es remunta el grau (pas dret, curt, no difícil; corda d'ajuda). Un cop a dalt es continua pel corriol i s'arriba a un camí ample.
    L'Esquirol. Riera de les Gorgues. Balma sota el salt de la Barra de Ferro. FOTO: Catalunya - Palau Robert

• 7,94 km (592 m), 2 h 10 min. Camí de Sentfores (senyalització) que cal seguir cap a l'esquerra (NE). Si es vol veure el salt del Molí del Còdol des d'una bona perspectiva cal girar a la dreta (S) i recórrer el camí durant uns dos-cents metres, fins a situar-se al voraviu de l'espadat de la riera de les Gorgues. L'itinerari es dirigeix, però, cap a l'esquerra, planerament, travessant la baga del Moner en direcció a la masia de Sentfores, on s'arriba després d'haver desembocat a la seva pista d'accés (8,94 km) i girant cap a l'esquerra.
  • 9,07 km (562 m), 2 h 26 min. Masia de Sentfores, abans de creuar l'era de la casa. A mà dreta (E) surt el camí de Sant Bartomeu (senyalització) que, després d'haver baixat a la riera, s'haurà de prendre. Ara es continua recte, passant entre la masia i el cobert que hi ha a la seva dreta (E). Darrere la casa hi ha un mirador sobre el salt de la Barra de Ferro que des d'aquí apareix espectacularment penjat sobre el fons. Per la dreta es pren un corriol costerut (senyalització) que, en diverses ziga-zagues, davalla fins al fons de la riera de les Gorgues, en un indret ombrívol i suggestiu. Un cop a tocar de l'aigua (9,32 km, 485 m) es gira a l'esquerra seguint el curs del torrent. Saltant entre les pedres del fons i passant els obstacles que ofereix la llera, es passa pel costat d'una gran balma que es deixa a l'esquerra.
  • S'arriba sota el salt de la Barra de Ferro (9,56 km), magnífic, de fesomia impressionant, eixordador si du un gran cabal d'aigua. Es continua baixant; una mica més avall es passa a l'altra banda de la riera i s'arriba a un corriol. Cap a la dreta, un senyal indica el recorregut que, amb l'ajut d'unes cadenes, puja al camí de l'anada i que no s'agafarà. Es gira a l'esquerra seguint el corriol que al punt 10,06 km (480 m) es bifurca. Per la dreta es pujaria còmodament fins al camí de l'anada; es continua per l'esquerra baixant fins a l'inici de l'ampli i esplèndid gorg de Saborell (10,17 km, 458 m) que s'estén fins a prop del Barret de Capellà. Aquí s'acaba la visita a aquest sector de la riera i es torna enrere fins a la casa de Sentfores.
  • 11,28 km (562 m), 3 h 10 min. Sentfores, trencall a Sant Bartomeu (senyalització), que es pren cap a l'esquerra en pujada franca. Més amunt, el camí gira a llevant i avança pel costat de la cinglera (senyals); cal passar diverses tanques de bestiar.
  • 11,94 km (646m), 3 h 26 min. Sant Bartomeu Sesgorgues (senyalització), antiga parròquia del terme de Tavertet, d'origen romànic i molt modificada. Es passa pel davant de l'església i es pren la pista asfaltada que hi ha a continuació en direcció a llevant, cap a l'esquerra (senyals). Quan la pista gira al sud (12,38 km, 663 m) es deixa i es pren el corriol que continua en direcció E (senyals). Es passa per sota la masia del Vilar i pel costat de la seva font (12,56 km, 677 m, no potable). A continuació, el camí emprèn una forta baixada en direcció al fons de la riera. S'arriba a una bifurcació (12,92 km, 590 m); es pren el trencall de l'esquerra i, ja a baix, es contemplen el salt del Tornall i el gorg dels Dimonis. Es continua cap al N seguint el camí pel costat de la riera fins a una bifurcació (13,42 km, 585 m, senyalització). Cal desviar-se cap a l'esquerra per anar de nou al fons de la riera, on es troben les ruïnes del molí de l'Eixerit i, aigua amunt, el salt de l'Eixerit (13,60 km, 570 m).
  • Es torna a la desviació i es continua cap a l'esquerra. Després de creuar el torrent de Riupregon el camí gira a ponent. Es passa la riera de les Gorgues per un gual de pedres i s'arriba a l'indret de la Bertrana, magnífic, presidit pel pont Vell, o Pont de Bertrana, d'origen medieval, restaurat de fa poc. La desviació del traçat de la riera per causes naturals l'ha deixat inútil.
  • 14,27 km (604 m), 4 h 0 min. Pont Vell de Bertrana, que es farà servir per pujar fins al camí de l'inici, on s'arriba al punt 14,55 km. Des d'aquí es desfà el camí fins al punt d'inici de l'excursió.
  • 16,11 km (682 m), 4 h 30 min. L'Esquirol. Pavelló d'esports, final del recorregut.

Tavertet. Sant Bartomeu Sesgorgues. FOTO: Catalunya - Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.