Camí de les Batalles

Excursió a peu per un dels escenaris de la Guerra del Francès

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Camí de les Batalles.

Segueix el camí de les batalles contra l'invasor francès que van tenir lloc al Bruc el 6 i el 14 de juny de l'any 1808, unes batalles molt significatives dins el període conegut com la Guerra del Francès enfront dels exèrcits de Napoleó. Aquesta ruta forma part del conjunt d'itineraris difosos pel Patronat de la Muntanya de Montserrat.

Visió de les Agulles des del Camí de les Batalles, al Bruc. FOTO: Catalunya-Palau Robert

L'inici del recorregut és a la plaça que hi ha davant de l'edifici de Can Casas (patrimoni històric i artístic local), on es troba l'actual ajuntament del Bruc.

Iniciem la marxa en direcció nord, per la BV-1104 o antiga N-II, en lleuger ascens cap al monument del Timbaler; l'estàtua data de 1960 i és obra de l'escultor Frederic Marès.

Deixant l'escultura a la nostra esquerra, continuarem en direcció al Bruc de Dalt, per una pista asfaltada amb rengleres de plataners en ambdues voreres. Arribarem al nucli urbà i ens hi endinsarem pel carrer de la dreta, i just al final, a la vorera dreta, trobarem una font on podrem proveir-nos d'aigua.

Arribarem a una placeta on comença una pista de terra amb un rètol del Parc Natural que impedeix la circulació de vehicles de motor i des d'aquest punt anirem seguint la pista i les indicacions del camí de les Batalles.

Comencem a veure, ja de més a prop, la perfilada zona d'Agulles de la serralada montserratina.

Passem per davant d'un parell de cases i arribem a un petit pont que ens serveix per salvar el Torrent de l'Illa tot fent un revolt bastant pronunciat a la dreta.

Arribem a una cruïlla que ens marxa de la pista principal cap a l'esquerra, la seguim en direcció a Can Maçana pel camí de les Batalles (indicadors).

Can Maçana. Punt d'Informació de l'espai natural de Montserrat. FOTO: Catalunya-Palau Robert

És un camí ascendent que circula entre el Torrent de l'Illa a la nostra esquerra i el Torrent de la Diablera a la dreta, per fer cap a una cruïlla de quatre camins en forma de forquilla. Seguirem recte les indicacions dels senyals cap a Can Maçana.

El filat que trobareu a ambdues bandes del camí correspon a la Iniciativa Guardabosc, engegada el 2009; més endavant trobareu plafons explicatius del projecte.

En els espais més oberts podem gaudir del paisatge de la zona dels Pallers, a la dreta, i un xic més amunt, de la regió d'Agulles.

Deixem a la nostra dreta unes arnes d'una explotació apícola i, després d'un pronunciat, però curt pendent, arribem a una nova cruïlla. Seguirem a l'esquerra i passarem pel costat dels dipòsits de recollida d'aigües pluvials.

Trobarem encara algun indicador més del camí de les Batalles i passarem per sota de les ruïnes de Sant Pau Vell.

Unes petites baixades i pujades amb ziga-zagues ens acabaran de dur, sempre seguint els senyals del camí de les Batalles, a l'àrea de Can Maçana, destí final del nostre recorregut, a una alçada de 715 m. Es torna refent en camí de pujada.

El Bruc. Ajuntament. FOTO: Catalunya-Palau Robert

El Palau Robert depèn del Departament d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, a través de la Direcció General de Difusió.