Cabrera d'Anoia. Ruta dels Salts d'Aigua

Ruta de senderisme per descobrir els salts d'aigua del terme de Cabrera d'Anoia

El Palau Robert recomana aquesta ruta: Cabrera d'Anoia. Ruta dels Salts d'Aigua.

Ruta que connecta els salts d'aigua del terme de Cabrera d'Anoia formats en els penya-segats dels torrents de la Bleda i de la Cremada. Les característiques geològiques i el bon estat de conservació d'aquest entorn han estat decisives per la seva catalogació com a Àrea d'Interès Natural i de protecció d'aus, entre les quals destaca l'espècie de l'àguila cuabarrada.

Els boscos de pi blanc amb rodals d'alzines, vinyes i cultius coexisteixen amb la vegetació fluvial creant un mosaic de colors i textures diverses que presideix, de lluny, la silueta de Montserrat. A les fondalades i zones humides dels torrents prosperen petites rouredes i comunitats de falgueres. Cal tenir en compte que, per fer la volta sencera, caldrà baixar i pujar al fons del torrent del Cargol per sengles trams drets tot i que fàcils (cordes fixades d'ajuda).

Cabrera d'Anoia. Salt de la Mala Dona. FOTO Catalunya Palau Robert

L'itinerari comença a Cabrera d'Anoia, també conegut com a Canaletes. S'hi arriba en automòbil des de la carretera C-15, per una sortida que es troba entre Capellades i Sant Pere de Riudebitlles.

• 0,00 km (296 m). Se surt des de davant de l'Ajuntament de Cabrera d'Anoia (senyalització) prenent el carrer de Sant Pere cap al sud, en baixada. Es passa el pont del torrent de Gramar i es gira a l'esquerra prenent el vial per a vianants que discorre pel costat de la carretera (senyalització).
  • 0,70 km (278 m), 10 min. Es deixa la carretera i es pren el camí que surt a l'esquerra, en direcció a llevant (senyalització).
  • 1,04 km (258 m), 14 min. Desviació (senyalització). Cal prendre el corriol que surt a mà dreta en pronunciada baixada fins a la llera del torrent de Canaletes on, girant a l'esquerra, hi ha el primer salt d'aigua.
  • 1,13 km (250 m), 16 min. Salt dels Capellans. Sobre la roca hi ha una cova; s'hi puja des del llit del torrent. Es torna enrere i es continua pel camí que se seguia, ara cap a la dreta (NE). Al cap de pocs passos (punt 1,25 km) hi ha una bifurcació senyalitzada. Es pren el trencall de l'esquerra, tot i que el de la dreta també duria a la pista on es va a raure.
  • 1,46 km (275 m), 21 min. Camí asfaltat de Sant Jaume Sesoliveres (senyalització). Es gira a l'esquerra (O) per l'ampla pista que es dirigeix a Canaletes. Als 70 m, amb la masia de la Bleda ben a la vista, hi ha una desviació que es pren cap a la dreta (NE; senyalització). Després es tornarà a aquest punt. Més enllà es deixen dues desviacions a mà dreta (1,63 km i 1,81 km; senyalitzacions).
  • 2,00 km (252 m), 30 min. Bifurcació (senyalització). Es pren el camí de la dreta (tot que per l'esquerra també s'arribaria al salt de la Mala Dona). Als 170 m (senyalització) es deixa un corriol a l'esquerra que permetria anar al salt de la Mala Dona (després es tornarà a aquest punt). Torna a passar el mateix al cap d'una distància semblant; es deixa un corriol a l'esquerra i es continua recte, ara planejant per sobre de la fondalada del torrent de la Bleda a l'altra banda de la qual es veuen els cingles.
  • 3,01 km (235 m), 43 min. Bifurcació (senyalització). Es deixa el camí ample i es pren el corriol de l'esquerra que, fent una ziga-zaga, baixa al fons del torrent. Atenció al tram costerut, on es pot recórrer a l'ajuda d'una corda fixada. Uns 250 m després s'arriba al fons del torrent. Es creua i se segueix el corriol cap amunt, pel costat mateix de l'aigua. Una mica més enllà, a l'alçada de la confluència del torrent de la Cremada amb el de la Bleda, el camí es bifurca; cal prendre el trencall de l'esquerra, seguint el torrent de la Bleda.
  • 3,50 km (193 m), 50 min. Salt del Cargol. Cal tornar enrere fins a la bifurcació i girar, ara a l'esquerra, pel llit mateix del torrent de la Cremada. Una mica més amunt (cota 195 m; senyalització) es veu, a la dreta, un corriol que remunta dreturer la cinglera; es pujarà per aquí després d'anar a veure el salt dels Cups, on s'arriba per l'esquerra en pocs metres.
  • 3,85 km (218 m), 55 min. Salt dels Cups, el més espectacular dels quatre de què consta el recorregut. Es torna enrere i es pren el corriol que puja al cim del balç (fàcil, ajut de cordes fixades). Un cop a dalt se segueix cap al nord i s'arriba a un camí ample (4,22 km, 246 m, senyalització) que cal seguir cap a l'esquerra (NO). Es continua cap a ponent fent ziga-zagues i deixant tres trencalls a la dreta (senyalització). Es creua el torrent de la Cremada (5,00 km, 227 m). Es deixen dos trencalls més a la dreta (senyalització) i s'arriba a una bifurcació senyalitzada. Per l'esquerra es baixa al darrer dels salts de l'excursió.
  • 5,46 km (219 m), 1 h 18 min. Salt de la Mala Dona. Es torna a la bifurcació i es continua cap a l'esquerra fins a sortir al camí de l'anada (ara 5,73 km); es desfà fins al trencall de la Bleda (ara 6,37 km) on es reprèn la pista asfaltada que durà fins a l'inici de la ruta.
  • 6,90 km (296 m), 1 h 40. Ajuntament de Cabrera d'Anoia, final del recorregut.