Les obres de Sixena que s'exposaven al Museu de Lleida

LLEIDA

Les 44 peces d'art sacre de Sixena al Museu de Lleida

Catalunyamagrada. cat

 

El Museu de Lleida acollia fins aquest 11 de desembre, 44 peces d'art sacre del monestir de Sixena. Dels 44 béns, 7 estaven exposats: tres caixes sepulcrals del segle XV i quatre fragments d'un retaule d'alabastre barroc, obra de l'escultor Gabriel Joly. Entre la resta de peces hi ha 11 fragments més del retaule, un bancal atribuït al Mestre de Sixena, i diverses pintures i escultures datades entre els segles XVI i XVIII.

 

Pel que fa a les caixes sepulcrals, la més antiga és del 1434, i pertany a Isabel d'Aragó, qui va estar com a religiosa a Sixena. La segona caixa és de la meitat del segle XV, i està atribuïda a Pere García de Benavarri, i la tercera és de finals del segle XV, la de la priora Francisquina de Erill.

 

Les obres d'alabastre, per la seva part, procedeixen del retaule de Santa Anna, de principis del segle XVI. Un dels fragments presenta el naixement de la Verge Maria, un altre el seu matrimoni amb Josep, el tercer mostra Santa Anna, la Verge i el nen Jesús, i finalment, un quart fragment que mostra el Crist mort.

Les peces d'alabastre fins ara exposades
Les peces d'alabastre fins ara exposades | Cedida

 

 

Com van arribar a Lleida aquestes obres?

 

Després que membres de la FAI espoliessin i incendiessin el monestir de Sixena l'any 1936, pertanyent al bisbat de Lleida, Josep Gudiol, comissari de la Generalitat, salva part de les obres, passant al Museu Nacional d'Art de Catalunya, l'any 1940, per la seva protecció i restauració. Anys més tard, les monges van vendre 97 peces al Museu de Lleida i el MNAC, i el 1992 van decidir donar les obres al MNAC, morint abans que la Santa Seu ho autoritzés.

 

La Generalitat i el MNAC van pagar 300.000 euros per les peces. Un import al qual cal sumar els 350.000 euros que es calcula que ha costat restaurar i conservar les peces durant dècades.

 

El conflicte

 

Quan el 1998 el monestir passà a pertànyer al bisbat de Barbastre-Montsó a l'Aragó, començà el litigi per recuperar les obres, però la normativa catalana, l'any 2013, impedia el trasllat d'obres si no n'està garantida la conservació posterior, tot i que l'Aragó demana que es declarin nuls els contractes sobre les 97 peces del MNAC i el Museu de Lleida.

 

El 8 d'abril de 2015, la jutge del jutjat de primera instància número 1 d'Osca va declarar nul·les les compres dels béns fetes per la Generalitat, i el 12 de juny 2016 el jutjat va donar l'ordre de trasllat provisional de les obres. Aquell mateix any la Generalitat tornà les 53 obres del MNAC. Les altres 44 continuaven a Lleida, on la Guàrdia Civil les ha anat a buscar aquest 11 de desembre de 2017, davant la protesta de multitud de ciutadans que s'han aplegat a les portes del Museu per impedir-ho, sense èxit.